top of page

LATIJN

Na een jaar met 4 uur Latijn ga je in de basisoptie klassieke talen actief aan de slag om je kennis van de taal en de cultuur van Grieken en Romeinen verder te verruimen. Je verdiept je in authentieke teksten en neemt materiële bronnen onder de loep. Zo ontdek je o.a. wat er zich in het amfitheater en het circus afspeelde, hoe de antieken zich hun goden voorstelden, wie de helden van toen waren, welke natuurramp in 79 n. C. het leven van vele Romeinen beëindigde.

Het beeld van de antieke mens en de maatschappij waarin hij leefde, wordt steeds scherper, de verregaande invloed op de hedendaagse samenleving steeds duidelijker. Dat de studie van oude talen verder reikt, hoeft geen betoog: ze verhoogt de algemene taalvaardigheid, prikkelt het probleemoplossend denken, stimuleert het analytisch vermogen. Los daarvan biedt de basisoptie klassieke talen je nog vele kansen. Het speurwerk naar bronnen en informatie leert je kritisch om te gaan met het internet. Het digitaal verwerken en presenteren van de gevonden informatie maakt je digitaal geletterd, terwijl creatieve opdrachten je fantasie aanspreken. 

 

Ben je nieuwsgierig naar de antieke mens en de wereld waarin hij leefde? Wil je zijn taal leren om de boodschap die hij voor ons heeft, beter te begrijpen? Dan is deze basisoptie zeker iets voor jou!

GRIEKS-LATIJN

Kiezen voor Grieks… een boeiende uitdaging.
Omikron. Alpha. Delta. We hebben er de laatste jaren wel héél vaak over gehoord. Bijna zou je vergeten dat het eigenlijk gewoon Griekse letters zijn. Je zal ze, samen met de andere letters uit het Griekse alfabet, leren lezen en schrijven. Best spannend! 

Heb je die vreemde letters onder de knie, dan gaat er een nieuwe wereld voor je open: de wereld van de oude Grieken. In hun sierlijke alfabet beschreven ze de wonderlijke avonturen van hun grote helden: de snelvoetige Achilles, de listige Odysseus… Ze vertelden over het leven van hun goden en godinnen op de hoge Olymposberg. Ze schreven gedichten over verliefdheid, liefde, vriendschap… Ze filosofeerden over geluk, dachten na over de natuur, speelden met getallen en verhoudingen. Bij de oude Grieken liggen de wortels van onze beschaving. Ze hebben vele sporen nagelaten in onze huidige cultuur. Hun cultuur gaan we ontdekken, o.a. door de mooie teksten die ze ons nalieten. 

 

Ga je voor Grieks, dan kies je voor een studie die je vormt op vele vlakken, die je blik op de wereld verruimt, die je kritisch doet denken, die je maakt tot een boeiende, veelzijdige persoon. Betekent kiezen voor Grieks dat je een wiskundige richting (in de toekomst) uitsluit? In geen geval! Grieks leert je logisch, abstract en analytisch te denken. Voeg daarbij de boost die je leesvaardigheid, je taalvaardigheid en je geheugen krijgen, en je weet dat Grieks een vak is dat jou succes in het hoger onderwijs garandeert. Grieks? Doen!

MODERNE TALEN...

De leerlingen leren meer te doen met taal. Ze communiceren bedreven in verschillende situaties die met hun interesses te maken hebben, maar ook in situaties uit vele andere werelden.

Samen verkennen ze de samenleving aan de hand van taal: zoveel mensen, zoveel verschillende talen... Waar komen al die verschillen vandaan en waar dienen ze toe? Hoezeer lijken alle talen en culturen op elkaar? Op welke punten vinden de moderne talen en taalvarianten elkaar? Hoe verruimen we ons wereldbeeld via fictie? Hoe verbreden we onze woordenschat door meer te lezen? Chillen met een boek in een hoek, vallen voor een film, fijnproeven van de taal van diverse groepen en bekijken wat die taal met ons doet om erbij te horen, ‘kilometers’ maken in het Nederlands, Frans en Engels...

In de basisoptie ‘moderne talen en wetenschappen’ worden de leerlingen sterker in communicatieve en literaire vaardigheden. Ze beginnen bovendien een ontdekkingstocht in taal als wetenschap.

  • Ze onderzoeken hoe mensen door middel van taal tot een specifieke groep, (sub)cultuur behoren.

  • Ze passen communicatieve vaardigheden toe in het Nederlands, Frans en Engels.

& WETENSCHAPPEN

De leerlingen kijken onderzoekend naar de wereld. Vanuit verwondering gaan ze op zoek naar antwoorden. Natuur- en technisch-wetenschappelijke verschijnselen en ideeën worden onderzocht. 

Dit door te experimenteren, te observeren, terreinonderzoek uit te voeren, informatie te verwerven en te verwerken. Zo leren de leerlingen om te gaan met wetenschappelijke vaardigheden. Zo komen ze tot betrouwbare en verifieerbare verklaringen voor de onderzochte verschijnselen. Hierbij maken ze onder andere gebruik van een computer en ook van wiskundige vaardigheden. Ze leren de onderzoeksresultaten zowel mondeling als schriftelijk te rapporteren en te motiveren.

 

Deze basisoptie, met twee lestijden per week, bouwt verder op het vak natuurwetenschappen, met gebruik van de wetenschappelijke methode aan de hand van chemische, fysische en biologische contexten. Enkele concrete voorbeelden van thema’s zijn gebit, habitat van diersoorten (tanddiagrammen onderzoeken), veilig werken met stoffen (stofeigenschappen), optica (kleuren en licht); onderzoek naar micro-organismen (bacteriën kweken)…

ECONOMIE & ORGANISATIE

In de basisoptie ‘economie en organisatie’ verruimen de leerlingen hun beleving van de ‘economische en financiële competenties’ tot een bredere economische en maatschappelijke context.

In het eerste leerjaar, in het vak economie, bekeek je vanuit je individuele beleving het consumentengedrag van naderbij. Aan de hand van herkenbare situaties uit je eigen vertrouwde leefwereld werd je je ervan bewust dat je aankoopgedrag beïnvloed wordt door tal van factoren. Je kwam tot het besef dat je voorzichtig moet omgaan met een budget. Daarnaast maakte je kennis met een aantal basisbegrippen in verband met ondernemingen en overheid.

In het tweede leerjaar, in de basisoptie ‘economie en organisatie’, komt er een economische en maatschappelijke verruiming van de beleving bij. De rode draad doorheen deze basisoptie is het onderzoekend leren aan de hand van de volgende thema’s: 

  • economische kringloop;

  • consumenten (o.a. economisch principe, vraag, trends met betrekking tot aankoopgedrag en

  • aankoopkanalen, courante betaalmiddelen, loonschema);

  • ondernemingen en organisaties (o.a. economisch principe, aanbod, wet van vraag en aanbod,

  • bedrijfskolom, welvaart en welzijn, logistieke afdeling, marketing);

  • overheid (o.a. beïnvloeding van de prijs door de overheid);

  • buitenland (o.a. beïnvloeding van de prijs);

  • ondernemerschap.

 

Hierbij staat het functioneel gebruik van digitale vaardigheden centraal.

In de huidige geglobaliseerde economie wordt vlot communiceren en samenwerken steeds belangrijker. Daarom komen verschillende aspecten van communicatieve en sociale vaardigheden aan bod in de basisoptie ‘economie en organisatie’, door gebruik te maken van een activerende didactiek.

Daarnaast bouw je een eigen kleine onderneming uit. Aan de hand van het BMC (Business Model Canvas) start je je eigen project op, met een einddoel naar keuze. Dit kan een kleine onderneming zijn met opbrengst voor een goed doel, een sensibiliseringscampagne, een tentoonstelling rond een bepaald thema...

STEM-WETENSCHAPPEN

Wetenschappen, techniek, engineering en wiskunde zijn de pijlers voor de richting STEM-wetenschappen. Deze 4 onderdelen worden projectmatig en samen ingezet om problemen te onderzoeken. Hierbij gaan we stapsgewijs (stellen van vragen – onderzoeken – realiseren -evalueren) te werk om deze problemen op te lossen waardoor de leerlingen langzamerhand inzichten en concepten opbouwen. Hiervoor worden ook andere domeinen gebruikt zoals aardrijkskunde, de maatschappij, ICT, enz. 

 

Deze richting stimuleert het onderzoekend, creatief en kritisch denken bij onze leerlingen. Hierbij speelt het analyseren en toepassen van informatie over de 4 pijlers een essentiële rol zoals het onderzoeken van wetten uit de fysica, het analyseren van statistische gegevens, technische systemen toepassen, wetenschappelijk onderzoek realiseren, enz. 

Thema’s die o.a. aan bod komen zijn A world of fire, All aboard?, Building bridges, enz.

 

STEM is teamwerk, dat wil zeggen dat de leerlingen werken in groepsverband waarbij ze moeten openstaan voor andere opinies en benaderingen om een gemeenschappelijke oplossing te vinden voor het probleem. Ook de STEM-leraren werken in team en sluiten partnerschappen af met bedrijven en buitenlandse partnerscholen.

Voor leerlingen die graag verantwoordelijkheid opnemen, innovatief zijn, creatief zijn en graag initiatief nemen is deze basisoptie de beSTEMming.

MAATSCHAPPIJ & WELZIJN

Onze nieuwste studierichting Maatschappij en Welzijn is geknipt voor leerlingen die meer willen begrijpen hoe de samenleving werkt en wat het betekent om goed voor jezelf en anderen te zorgen. In deze richting ontdek je allerlei onderwerpen die te maken hebben met de sociale wetenschappen, zoals psychologie, sociologie, gezondheid, en sociale relaties. Je leert niet alleen hoe mensen zich gedragen in verschillende situaties, maar ook hoe je kunt bijdragen aan een betere samenleving. 

Binnen deze richting duiken we in maatschappelijke vraagstukken zoals armoede, discriminatie, en de rol van sociale media. Je leert wat welzijn eigenlijk is, hoe je gezond blijft, en hoe je relaties met anderen kunt verbeteren. Het is een richting die je helpt om kritisch na te denken over de wereld om je heen en over hoe jij je daarin kunt bewegen. Je ontwikkelt bovendien belangrijke vaardigheden zoals probleemoplossend denken, communicatie en sociaal verantwoord handelen. Dit betekent dat je leert hoe je op een positieve manier kunt bijdragen aan het oplossen van problemen in de maatschappij en hoe je effectief met andere mensen kunt samenwerken.

Deze basisoptie biedt een sterke basis voor de toekomst en bereidt je voor op verschillende keuzes die je later kunt maken. De kennis en vaardigheden die je opdoet, openen de deur naar vele richtingen en helpen je om een weloverwogen keuze te maken voor je verdere studies.

bottom of page